تنگِ زینگان

عصر چهارشنبه 18 اردیبهشت از تهران به قصد دیدن قسمت کوچکی از زیبایی های فراوان ایلام به این شهر در فاصله 730 کیلومتری تهران سفر کردیم. سفری 9 ساعته با گذر از شهرهای همدان، کنگاور، کرمانشاه، گیلانغرب و سپس ایلام.

برنامه اول بازدید از تنگ یا غار «زینگان» بود. به همین منظور صبح پنجشنبه ابتدا به شهر صالح آباد در 50 کیلومتری ایلام رفتیم و از آنجا به کمک تابلوهای راهنما وارد مسیر خاکی بسمت زینگان شدیم.

مسیر پنج کیلومتری و خاکی که بخاطر بارندگی های چند روز گذشته به سختی قابل تردد با وسیله نقلیه بود.

به ناچار پس از طی قسمتی از مسیر ماشین را در کنار یک کارگاه سنگ شکن پارک کردیم و پیاده ادامه مسیر دادیم.

کارگر کارگاه پیشنهاد داد از داخل رودخانه کم آب حرکت کنید و تا به اولین تنگ سمت راست که آب داخل آن جاری بود برسید. و این همان نشان زینگان است.

رودخانه کم آب ولی زلال و شفاف بود. با ماهی های ریز فراوان. در طول مسیر تا رسیدن به تنگ زینگان ، تنگ های متعددی در سمت چپ مسیرمان وجود داشت. بقدری که همسفرانم هرکدام یکی از آنها را بنام خود ثبت کردند.

تنگِ پرویز

زمان بیشتر از پیش بطول انجامید و به آن نشانی ها نرسیدیم. برای اینکه زمان را از دست ندهیم و اطمینان پیدا کنیم ،دو گروه شدیم. پرویز و علی و رضا به مسیر ادامه دادن و من و پی تو از مسیر دره خارج شدیم تا شاید از بالای دره نشانی بدست آید.

اما اینطور نشد. در همین لحظه دوستانمان که داخل دره ادامه مسیر میدادن، علامت دادند.

درست بود. بالاخره بعد از 4 کیلومتر پیمایش در رودخانه و دره به ورودی تنگ رسیدیم.

وارد تنگ شدیم. بی نظیر بود و البته کمی ترسناک.

تا بحال همچین فضایی رو تجربه نکرده بودم. هیجان زده و کنجکاو پیش میرفتیم. مسیر تنگ و تنگ تر میشد و صدای جریان روح نواز آب در زیر پایمان بیشتر و بیشتر به گوش میرسید.

در قسمتهایی از مسیر شاخه و چوبهایی که در بین دیواره ها گیر افتاده بودند، گواه از بالا آمدن آب در زمانهایی تا ارتفاع چندین متر را میدادند.

همچنین در قسمتی دیگر باید از آبشار کوچک و تنگی که به بلندی حدود 3 متر بود و بین دو دیواره تشکیل شده بود بالا میرفتیم، تنها راه ادامه مسیر بود، ما هم رفتیم.

گاهی هم دیواره ها فضای بالای سرمان را کاملا پوشش میداد طوری که اجازه عبور نور به داخل را نمیداد. شاید به همین دلیل هم هست که از تنگ زینگان با نام غار زینگان نیز نامبرده میشود.

و بالاخره انتهای مسیر پیمایش ما که این حوضچه کوچک بود.

سفر دو روزه ما به ایلام یکی از هیجانی ترین و بیادماندنی ترین سفرهای من بود که بی تردید همراهی همسفران خوبم، پرویز شجاعی ، پی تو ، رضا حبشی و علی باقری عامل مهمی در ثبت این رویداد بود.

تنگِ رازیانه ، قلعه کنجانچم و آبشارهای اِما ، چم او و طافان و همچنین شهر مرزی مهران از دیگر بازدیدهای سفر ما به ایلام بود.

برنجیان

گزارش خوبی بود .همیشه شاد باشید.

محمد صادق سبط الشيخ انصاري

سفر مهيج با گزارش و عكس زيبا، خاطره آن را نيز به خوانندگان هديه ميدهد. ممنونم از تو سعيد عزيز بابت گسترش فرهنگ گردشگري پايدار و ژئوتوريسم

پرویز

تنگ پرویز رو خوب اومدی در ضمن به دوستان خاطرنشون بکن که عکس آخر لایک است برادر لایک[لبخند]

رضا

سلام عالي بود عكس هاي فوق العاده اي از تنگه گرفتيد

وبگرد

سلام آقای زهری خدا حفظت کند و شاد و سرحال نگهدارد تا باز هم از این گزارشات با تصاویر زیبا داشته باشید که ما پیرمردها هم از مناظر زیبای ایران عزیز بی بهره نباشیم . از شمال زیبا با خاطرات و تجاربی در خدمتم .

جعفریان

درود جناب زهری بسیار زیبا بود همیشه استوار باشید

ح3ــین

سلام گزارشاتون خیلی زیباست عکس + توضیحات مختصر باعث می شه تا آخر گزارش خونده شه ... « معجزه ی سبز خدا » عنوان منتخب پست آخر دهکده ی پیله ورین !

مریم

سلام گزارشتون عالی بود وازنظری که از شهر وولایتم دارید ممنونم خوش حالم که صالح اباد عزیزم موردتوجه قرارگرفته است